De Grosthuizerschool | Grosthuizen 74 | 1633 EP Avenhorn
Opsporing verzocht!

De afgelopen weken zijn we druk bezig geweest met de vermissing van het monopolyspel. In eerste instantie hadden we alleen een voetafdruk om onderzoek naar te doen. Wie heeft dezelfde schoenmaat en welke schoen heeft een vergelijkbaar profiel?  In de loop van het thema kwamen er aanwijzingen bij. Wijkagent Jan kwam in de klas. Onze eigen Pascal heeft zijn klasgenoten, middels een workshop interviewen, goed voorbereid om de wijkagent te kunnen interviewen. Er kwamen open en gesloten vragen aan bod en er werd gesproken over een sturend interview. Ook hebben we de wijkagent om tips kunnen vragen voor ons eigen onderzoek naar de dader. Een week later kregen we van hem een brief met een signalement. We hebben van alles geleerd over vingerafdrukken en dna. De juffen en meester zijn ondervraagd. 

 

Naast een bezoek van de wijkagent, kwam in de eerste week van dit thema Lisette van bureau HALT langs. Zij vertelde ons over wat er gebeurt als je met Bureau HALT in aanraking komt. 

 

De kinderen hebben voor taal een verhaal afgeschreven in het thema ‘opsporing verzocht’.  Hierbij was één van de doelen, het gebruiken van de woordenschatwoorden in het eigen verhaal. Ook hebben we een debat gevoerd over stellingen passend bij dit thema. 

 

Tijdens de middagen zijn we onder andere bezig geweest met de geschiedenis van de politie. We hebben geleerd over de schouts en schepenen, de gendarmerie, de veldwachters en gemeentepolitie en de politie ten tijde van WOII. We weten nu dat er nog banpalen staan in Schardam en Ursem en waar deze voor dienden. Ook weten we in welk huis de veldwachter woonde in Grosthuizen. 

Bij verkeer kwamen de voorrangsregels aan bod. In tweetallen kregen we een regel. Deze regel hebben we aan de andere kinderen uitgelegd door het maken van een poster of een kruispunt waarop te zien is hoe de regel werkt. 

Op andere middagen hebben we een hoorspel gemaakt, met het volgende doel: ‘ Ik kan bij een verhaal nadenken over passende geluiden en deze ook namaken in de vorm van een hoorspel’.

 

78 politie   78 opsporing

 

Leerling aanmelden

Wilt u uw kind aanmelden? Klik dan hier om uw kind aan te melden en wij nemen contact met u op.